inannothertown.blogg.se

En alldeles vanlig vardag

Publicerad 2012-10-18 00:07:38 i Vardag,

En onsdag i oktober får väl anses tillhöra vardagen med stort V. Vad som är bra är att jag faktiskt gillar vardagar. Med tanke på att ca 44 veckor av året inte är semester (ja, jag är lyckligt lottad), och att fem av veckans sju dagar inte är helg så blir det i runda slängar 220 vardagar per år. Då känns det bra att tycka om även dessa dagar. Visst, det är ju inte alltid jag hoppar ur sängen måndag morgon när regnet smattrar mot rutan och jag vet att det dröjer minst en timma innan man kan ana någon form av dagsljus. Men när barnen väl dragits upp ur sina sängar, fått på sig kläder, spillt ut mjölken bråkat om en tandkrämstub och vi sitter i bilen på väg mot skolan, då är det ofta riktigt mysigt. Att komma hem till ett tyst hus, brygga en kopp kaffe, slå sig ner framför datorn och ta sig an dagens jobb, det är inte dumt alls. Att sen hämta hem barnen och få en pratstund i bilen på vägen hem är också riktigt skönt. Har jag tur flyter eftermiddagen och kvällen på med läxläsning, middag och lite lek, spel och saga utan allt för många konflikter. Jag har läst att det är utvecklande med lite motstånd så jag är helt säker på att både jag och mina barn kommer vara helt utvecklade när vi blir vuxna.

Jag får väl säga att vardagen har blivit enklare sedan vi flyttade, och det är kanske därför det kommer ett positivt inlägg om just vardag. Från att ha varit själv med alla fyra barnen så är Peter nästan alltid hemma på kvällarna (åtminstone nätterna) och vi har hjälp av Caroline. Lova har inget dagis på eftermiddagarna så ska jag kunna jobba behöver vi den hjälpen. Peter jobbar ofta långa dagar och jag reser till Sverige med jämna mellanrum. Även om det är sällan som vi båda är borta så blir det ibland luckor som behöver fyllas. Nu har vi faktiskt också förmånen att kunna sticka ut och springa en runda tillsammans på helgen eller gå på bio, även om vi inte gjort detta ännu (jo, sprungit:)). Men nu till helgen blir det nöjen! På lördag åker Peter och jag in till London för att se The phantom of the opera. Vi fick biljetter i present på vår 40-års fest och det ska bli riktigt kul att se den och få en dag på tu man hand i London. Vi åker in tidigt på lördag, ser eftermiddagsföreställningen och är hemma på kvällen innan barnen har lagt sig.

Idag har Lova haft en playdate, och jag också för den delen. Vi fick en svensk "Buddy family" via skolan när vi flyttade hit och de är jättetrevliga. De har en flicka, Bella, som är tre precis som Lova så hon och hennes mamma Maria var här och åt lunch och flickorna lekte och vi pratade. Lova tycker det är så kul med kompisar, hon var så glad och studsade hem från dagis för att hinna hem innan Bella kom. De lekte riktigt bra i hop.

Peter var hemma innan middagen så två av tre kvällar denna vecka har vi ätit middag ihop, måste vara någon form av rekord :-).

Planen är att jag efter det att jag lämnat barnen i morgon ska springa runt Virgina Water lake, ca 8 km. Hoppas att det känns som en bra plan i morgon också!

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2012-10-18 14:57:59

Underbart att läsa om er i det "nya" landet. Härligt med snabb kontakt.
Vilken fantastisk skribent Du är, Ann. Ser fram emot Dina positiva bloggar med jättefina bilder.
Kram till er alla från Farmor.
Farfar hälsar också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela